Kjøpsvilkår og betingelser for Dusjkabinett.no
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. Generelle opplysninger
Norsk Netthandel AS
(org nr. 921 965 389)
Telefon: +47 46 11 30 62
Mail: [email protected]
Besøksadresse: Strømsveien 318, 1081 Oslo
Postadresse: Storgata 19, 0184 Oslo
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
2. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, mva og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Prisene er oppgitt i NOK.
3. Betingelser
Betingelsene er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Betingelsene er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Dette omhandler ikke typografiske feil i produktbeskrivelser der kjøper forstår meningen med teksten.
4. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
4.1 Betalingsformidler
Betaling for produkter kjøpt i nettbutikken kan gjøres trygt og sikkert gjennom vår betalingsformidler Stripe eller PayPal.
Online betaling med Stripe som aksepterer bank- og kredittkort med MasterCard og Visa. Du oppgir navn, kortnummer, utløpsdato og kontrollsifre (CCV) ved betaling. Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss, og med samarbeidspartnere som Stripe blir denne sikkerheten ivaretatt.
Betaler du med Paypal kan du velge å gjøre dette fra din PayPal-konto eller ditt MasterCard / Visa kort (du trenger ikke å ha en egen PayPal konto for å betale med kort). PayPal er en av verdens største betalingsformidlere på nett og brukes av tusenvis av nettbutikker og privatpersoner. Grimm.no får ikke tilgang til kredittkortdataene eller annen betalingsinformasjon om deg fra PayPal, og lagrer følgelig heller ikke denne.
Både Stripe og PayPal er store internasjonalt anerkjente betalingsformidlere som lever av å gjøre betaling på nettet trygt. Vi har ingen tilgang til betalingsinformasjon som kredittkortnummer du oppgir ved betaling. Denne informasjonen sendes kryptert direkte til dem og er aldri innom vår server. Vi får kun tilbake en bekreftelse på at betalingen er gjennomført, slik at systemet vårt kan sette status på bestillingen din til betalt.
4.2 Fakturering
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
5. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt produktet.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
6. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
7. Angrerett & Retur – 3 enkle steg.
Angreretten forutsetter at du gir oss beskjed om at du ønsker å returnere varen senest innen 14 dager etter du har mottatt leveransen. Varen skal sendes i retur uten unødig opphold og senest innen 14 dager fra det er gitt melding om bruk av angrerett.
Returneres produktet etter angrefristens utløp, vil Dusjkabinett.no beregne et returgebyr på opptil 35% av varens opprinnelige kjøpesum.
Steg 1 – Varsle
- Din Angrerett skal alltid gis skriftlig på e-post og avtales direkte med Nordic Import manager, dette gjør du ved å sende oss din e-post til [email protected]. IKKE over muntlig samtale.
- Du mottar enkle instrukser og fyller ut Angrerettskjema for Dusjkabinett.no
- Skjema skal sendes i retur elektronisk til oss og sammen med produktet.
Steg 2 – Oppretthold tidsfristen
- Angrerettsloven forutsetter at du gir selger beskjed om at du ønsker å returnere varen senest innen 14 dager etter du har mottatt leveransen. Etter dette, forplikter du å sende varen i retur uten unødig opphold og senest innen 14 dager fra det er gitt melding om bruk av angrerett. Ønsker du å returnere din vare, ta kontakt med kundesenteret så kan vi bistå deg med opphenting av returen ved behov. Du betaler for returforsendelsen og utgifter til eventuell ny emballasje selv.
- Produktet sendes tilbake til Dusjkabinett, helst i originalemballasjen, sammen med angrerettskjema. Kjøper har selv ansvar for transporten tilbake til oss, kjøper betaler returforsendelsen og utgifter til eventuell ny emballasje selv.
- Merk din retur med Ordrenummer og Retur angrefrist. Send dokumentasjon på at varen er sendt.
Steg 3: Tilbakebetaling
- Når vi mottar produktet i retur, går den gjennom inspeksjon for videre refunderingsprossess, her inspiseres varen nøye, er produktet forsøkt montert og plastfilm er tatt av, mister du retten til angrerett og du blir varslet slik at du kan hente det returnerte produktet i løpet av den tidsfristen som blir gitt.
- Når varen er inspisert får du pengene tilbake innen 14-dager etter at varen er mottatt av oss. Beløp refunderes til det brukte betalingskortet med mindre annet er avtalt.
Angrerett for måltilpasset bestillinger
Er bestillingen din måltilpasset og skreddersydd etter egne krav og mål, mister Kjøper angrerett i sin helhet. Dette ettersom Selger ikke har mulighet til å videreselge et produkt som allerede er spesialtilpasset ditt bad.
! Angrerett bortfaller !
- Tilvirkningskjøp
- Intimvarer (produkter som har spesial plastfilm)
Returadresse til Dusjkabinett.no
Norsk Netthandel AS
Andersrudveien 1, 1914 Ytre Enebakk (Port 18)
Kjøpers retur blir godkjent med følgende kriterier:
- Ordren skal IKKE inneholde utgåtte produkter. Alle unntak må avtales direkte med Nordic Import manager, dette gjør du ved å sende oss din e-post til [email protected].
- Emballasjen på varene må være ubrutt og den forfatning varen var emballert ved opprinnelig levering.
- Produkter sendt i Original eske må returneres med esken. Det skal ikke skrives eller gjenforsegles med egen teip (gaffa) e.l. vil IKKE bli godkjent.
- Produkter som har blitt montert mister sin rett til retur.
- Måltilpasset / Tilvirkningskjøp mister sin rett til angrerrett.
- Varene må være pakket forsvarlig på pall og klare til henting til transportør ankommer dersom du ønsker at vi hjelper til med retur.
- Dersom du ikke ønsker at vi hjelper til med returen, må du sørge for å kontakte en transportfirma som leverer til bedrift, pakker sendt til Postkontor hentes ikke og blir automatisk sendt i retur.
- Dusjdører og varer som var oppreist på pall ved opprinnelig ankomst må settes på samme vis til transportør.
- Alle unntak må informeres om og avtales direkte med Nordic Import manager dette gjør du ved å sende oss din e-post til [email protected].
Returkostnad:
Det tilkommer returgebyr, samt transportkostnad som varierer basert på vekt/størrelse og transportlengde. Dette blir opplyst av oss fra når du tar kontakt vedrørende en retur.
8. Feil, unøyaktigheter og utløsninger
Noen ganger kan det være informasjon på nettstedet vårt eller i tjenesten som inneholder typografiske feil, unøyaktigheter eller uttalelser som kan relateres til produktbeskrivelser, priser, kampanjer, tilbud, leveringsomkostninger for produktet, transittider og tilgjengelighet. Vi forbeholder oss retten til å rette opp feil, unøyaktigheter eller mangler, og til å endre eller oppdatere informasjon eller kansellere bestillinger dersom informasjon i tjenesten eller på et relatert nettsted er unøyaktig når som helst uten forhåndsvarsel (inkludert etter at du har sendt inn bestillingen).
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget (senest 2 dager fra da kunden mottok varen, 2 dagersfristen gjelder kun for dusjkabinett), gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig per mail, Ved eventuell reklamasjon bes kunde følge instrukser oppgitt under original garantiseddel som medfølger i hver produkt.
Firma gjør seg pliktig til å følge lover og regler oppgitt under original garantiseddel.
Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen.
11. Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
12. Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
13. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
14. Garanti
Dusjkabinett.no vil levere markedets mest robuste og slitesterke produkter til baderommet, foruten de rettigheter du som forbruker har gjennom forbrukerloven, har vi valgt å gi sjenerøse produktgarantier slik at du skal føle deg enda tryggere med ditt valg og vi er så sikre på at våre produkter holder i mange årrekker at vi tilbyr livstidsgaranti på alle dusjvegger og dusjhjørner solgt i vår nettbutikk. Dusjkar inkluderer utvidet 5års garanti.
En livstidsgaranti er å beregne som 80 år fra produktet ble mottatt av kunde. Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning.
Garantien gjelder mot alle eventuelle fabrikasjons- og produksjonsfeil.
- Våre produkter produseres ifølge gjeldende normer og er kvalitetskontrollert etter kravene i harmoniserte bransjestandarder.
- Flater av akryl, stein eller glass har naturlige mindre skiftninger i sin finish som er en del av materialets karakter og ses dermed ikke som produktfeil, så lenge de holder seg innenfor gjeldende normer. Vi inspiserer alle utgående komponenter nøye for å kontrollere at de ligger innenfor avtalte toleranser.
- Forekomsten av for eksempel hakk på våre dusjkar eller riper i dusjglass kan enten avhenge av produksjonsfeil i produktet eller ha kommet til etter at kunden har mottatt produktet, dvs. en tilført skade.
Garantien forutsetter at vedlikeholdsrådene er fulgt, og godtgjørelse gis heller ikke ved feil som er forårsaket av smuss, feilaktig vedlikehold, vanvare eller unormal bruk.
- Vi anbefaler at du pleier produktet for at det skal forbli like skinnende som i ny stand i mange år fremover. Tenk på at den som har ansvar for rengjøringen, har riktig kunnskap og rengjøringsmidler tilpasset formålet uten slipemidler eller andre sterke midler som kan virke korrosivt på flatene
Garantien omfatter ikke komponenter som krever regelmessig vedlikehold, og dermed ses som forbruksmateriale, eller feil som oppstår på grunn av normal produktslitasje.
- Herunder tetningslister i forskjellige former til dusjvegger, lister, dørstyringer og hjul til dusjkabinetter eller dusjkar.
- Garantien omfatter heller ikke komponenter som regnes som forbruksmateriale.
Garantien forutsetter at produktet er montert ifølge aktuell monteringsanvisning.
- Dusjkabinett.no har ikke ansvar for slikt som avhenger av feilaktig montering eller installasjon.
- Skader på produktene som ikke er dokumentert før montering, aksepteres ikke som feil. Eventuelle monteringskostnader erstattes ikke.
- Garantien omfatter ikke fryseskader eller skader og funksjonsfeil som har oppstått gjennom urenheter i vannet.
- Rørlegging og installasjon av vann og strøm skal være fagmessig utført og stemme overens med Boverkets byggregler.
- Garantien dekker ikke kostnader for tredjepart og heller ikke kostnader utover den leverte varen.
For å benytte seg av ORIGINAL GARANTI, må kjøper benytte seg av “Original Garanti” seddel som medfølger i alle dusjkabinett/produkter.
15. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
16. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.